Skip to main content

A legtrendibb marketingüzenetek ma valamilyen környezeti, társadalmi vagy politikai állásfoglalásra épülnek.  Ez a brandépítésre is jelentős hatást gyakorol. A nagyvállalatok küzdenek, az újabb piaci szereplők pedig előnyt kovácsolhatnak a helyzetből.

A brandépítés logikája jelentős fordulaton megy keresztül: többé már nem az egyén “küzd”, hogy részesülhessen egy brand életérzéséből, hanem a brand igyekszik maximálisan kiszolgálni az értékalapon — a digitális tér sajátosságai miatt sokszor futótűzként — szerveződő tömegeket. A brandépítés az eddigi, az egyént a középpontba helyező üzenetektől egyre inkább a társadalmilag elvárt üzenetek felé fordul. 

Steve Jobs brandkoncepciója mára meghaladott, az “egyéni fogyasztó” buborékja egyre kisebbre zsugorodik.

Mi volt a brandépítés a 90-es és 00-s években? Az Apple 1997-ben indult “Think Different” kampánya az individualizmusra épülő prémium brand egyik leghíresebb példája. A 97-es reklámfilm olyan nagyságok teljesítményét eleveníti fel, mint Martin Luther King, Picasso, John Lennon, vagy Einstein. “Mert a világot az olyanok változtatják meg, akik elég őrültek ahhoz, hogy elhigyjék ezt magukról.”* — halljuk a reklámfilm végén. 

A “Think Different” szlogen és a ráépülő brandépítés fő üzenete, hogy ha Apple terméket vásárolsz, megkapod a vele járó rangot is: láthatóvá teheted, hogy más vagy, különleges, nem-skatulyázható újító, lázadó zseni vagy forradalmár — egyszóval, igazi egyéniség.  Zseniális ötlet volt a 90-es évek amerikájának miliőjében erre építeni, és az individualista koncepció sikere elég tartósnak bizonyult. 

Ma viszont, amikor szinte bárhová lépünk, ég a talaj a talpunk alatt, amikor egyre kevesebb hely van, ahová menekülhetnénk a már mindenkit érintő problémák elől, nem opció kizárólag az egyénre koncentrálni.

Megjelent a közösségi ügyekkel való szolidaritás — nemcsak a társadalmi mozgalmak szintjén, de a nagyvállalatok marketingüzeneteiben is. 

Tömegnyomás alatt a corporate brandépítés

A Stanford Graduate School of Business professzora, Steven Callander szerint ma a nagy gazdasági szereplőknek sokszor nem mutatkozik más út, mint nyilvánosan állást foglalni egy-egy nagy port kavaró ügy mellett vagy ellen. A kényelmes, politikailag semleges álláspont mint opció az elmúlt 6-8 év során egyre inkább eltűnt.

Callander szerint elsősorban az aktivisták, illetve tágabb értelemben a nagy társadalmi mozgalmak nyomásgyakorlása váltotta ki ezt a lépéskényszert a brandépítésben — először és elsősorban az Egyesült Államokban. 

Ennek értelmében a “semlegesség”, azaz a kimaradás az olyan erősen társadalompolarizáló diskurzusokból, mint amilyen a klíma ügye, az orosz-ukrán háború, vagy az Egyesült Államokban az “Occupy Wall Street”, a “Me too”, vagy a “BLM”, egyre kevésbé lehetséges.

Amikor mindenki beszél, és változást akar, akkor a hallgatás is aktív állásfoglalás, mégpedig a status quo, a “minden úgy jó, ahogy van” mellett. 

Mondhatjuk, hogy a liberális üzenetek már évtizedek óta a nagy amerikai brandek sajátjai, és ez így is van. A nem elhanyagolható változást az jelenti, hogy az eddig valamilyen éteri térben lebegő kilúgozott liberalizmusnak most egyre inkább a politikai realitás mutat tükröt.

Az eddigiekhez képest ez egy egészen új játéktérnek mutatkozik, a nagyvállalatok pedig szemmel láthatóan nem mindig találják a helyüket a profitmaximalizálás és a társadalmi elvárások kettős szorításában.

Corporate brand: úgy tűnik, hogy az értékalapú következetesség egyelőre még rejt magában kihívásokat

Kisebb ügyek mentén jól kivehető a nagy fogyasztói brandek törekvése, hogy kiszolgálják a társadalmi ízlést, vagy csoportos akaratot. Ha csak a sportot nézzük, azt látjuk, hogy egy-egy ikon mögül kisebb-nagyobb botrányok hírére is sokszor kihátrálnak a nagy márkák.

Tiger Woodsot például a Tag Heuer és a Gillette is dobta a 2009-ben nyilvánosságra kerülő szexbotrányai miatt. A NASCAR rajongók éppen azért ostromolják a McDonald’s-et, hogy vonja vissza Bubba Wallace-tól a szponzorációt, aki az egyik versenyen sportszerűtlen volt. Legutóbb pedig Kyrie Irving NBA játékos esett áldozatul saját véleménynyilvánításának, ezzel pedig úgy tűnik, búcsút is inthet a Nike-val kötött szerződésnek.

Az elmúlt 6-10 évben felgyűlt lista pedig meglehetősen hosszan folytatható. Amikor viszont azt nézzük meg, hogy mennyi szponzor hátrált ki az idei, Katarban megrendezett FIFA-világkupán való szponzorációs megjelenésből, akkor azt láthatjuk, hogy senki.

Brandek a katari VB-n

A nagy brandek a botrányok kereszttüzében sem hagyják el a katari világkupát mint hirdetési felületet.

Annak ellenére, hogy a világbajnokságnak otthont adó ország mindent elkövetett az elmúlt 12 évben, hogy bizonyítsa: elvei nem egyeznek a nyugati nagyvállalatok brand üzeneteiben hirdetett értékekkel.  

A fogyasztók tehát rájöttek, hogy jelentős nyomás alá helyezhetik a nagyvállalatokat, ám úgy tűnik,  a nagyvállalatok — legalábbis egyelőre — csak kis részben tudnak következetesen megfelelni a közösségi igényeknek.

Az új fogyasztói igények remek lehetőséget teremtenek az újabb piaci szereplőknek

Az nem kérdés, hogy önbevallásos felmérések alapján a milleniál, az Y és a Z, sőt a milleniál generációnak is elsöprően nagy százaléka szorong a világ állapota és az egyre láthatóbb, érezhetőbb negatív tendenciák miatt. Első helyen áll a klímaváltozás ügye, de a társadalmi igazságtalanságokat is egyre kritikusabban szemlélik az új fogyasztói generációk. Sokan és egyre többen állítják, hogy a fogyasztásaiknál figyelembe veszik a fenntarthatóságra, vagy éppen a “fair trade”-re vonatkozó brandkommunikációt. 

Az etikus brandépítés éppen erre a típusú igényre kíván reagálni, mégpedig a megfelelő transzparenciával: nemcsak arról beszél, hogy egy adott termék miként szolgálja a fogyasztót, hanem arról is, hogy annak megtermelése, előállítása, szállítása milyen gazdasági és környezeti hatásokat vált ki. 

A nagyvállalatok, még ha igyekeznek is megfelelni, méretükből és üzleti modelljükből kifolyólag igen nehezen tudnak alkalmazkodni az újabb generációk kívánt fogyasztói elveihez. Így a brandépítés gyakran üres üzenetek sokasága marad. Üzeneteikben gyakran megjelenik a transzparencia, a fenntarthatóság és a “fair trade”, de ezek szinte mindig le is lepleződnek.

A Changing Markets Foundation 2021-es riportjából például kiderül, hogy az egyik legnagyobb fast fashion brand fenntarthatóságról szóló kommunikációja 96%-ban félrevezető állításokon alapul — de önmagában az iparági átlag 60%-os ferdítési aránya sem sokkal derűsebb. 

Ezzel ellentétben a fiatal piaci szereplők számára adott, hogy már az alap struktúrák kialakításánál is figyelembe vegyék a fenntarthatóságra, etikus üzletvezetésre és marketingre vonatkozó szempontokat — a valóban etikus marketing ugyanis csak az ilyen szereplők számára érhető el. A felméréseket figyelembe véve megéri arra fogadni, stratégiát építeni, hogy a jövő fogyasztója egyre zöldebb és gazdaságilag igazságosabb termékeket szeretne választani.  

Az viszont biztosnak tűnik, hogy mind a kisebb és tudatosabb brandek fenntartható választásainak, mind a nagyvállalatok strukturális változásának ára van, és ezt az árat legalább részben a fogyasztónak kell megfizetnie.

Ha tetszett a tartalom a brandépítésről, vedd fel velünk a kapcsolatot, vagy iratkozz fel az új tartalmakra!

Lagom Marketing Stratégia

*Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”

A marketingstratégia felépítése — A kutatás után
marketingstratégia cikk borító
A marketingstratégia felépítése — A kutatás után

A marketingstratégia felépítése — A kutatás után

"Kell a marketingstratégia" — mondja egyre több online marketinggel foglalkozó szakember. Egyre több in-house marketingcsapat,…
NIKI
Kormos Nikolett

Kormos Nikolett

„Az adatvezérelt marketing a kvantitatív-kvalitatív skála egyik végpontja, a másik végpont az empátia és az intuíció. Nekem a legizgalmasabb, hogy az egyedi esetekben milyen arányban és hogyan kell ezeket vegyíteni ahhoz, hogy effektív, akár game changer megoldást kapjunk.”

LinkedInen is megtalálsz:

ZSUZSI
Schillinger Zsuzsanna

Schillinger Zsuzsi

„Mit jelent nekem a stratégiaalkotás? Azt, amikor a nagy egységet apró részeire bontom, majd a részek elemzése után rájövök, hogyan lehet őket ismét egy nagy egésszé alakítani, amely viszont immár a kiinduló pontnál jóval hatékonyabb lesz. Hiszek abban, hogy a siker a részletekben rejlik .”

LinkedInen is megtalálsz:

Vedd fel velünk a kapcsolatot a form kitöltésével, a niki@lagomstrategia.hu, a zsuzsi@lagomstrategia.hu címek valamelyikén, vagy LinkedInen keresztül!