Online marketing ügynökség Budapesten — és szerte az országban — rengeteg van. Ezen belül vannak PPC ügynökségek, SEO ügynökségek, social media ügynökségek, kifejezetten influenszer együttműködéseket értékesítő ügynökségek, email marketingre, kontentmarketingre (inbound) specializálódott ügynökségek, programmingra vagy nem-szokványos social platformokra fókuszáló ügynökségek, weboldalak és applikációk fejlesztésére szakosodott cégek, mindezek különféle kombinációi — és számottevő mennyiségű szabadúszó szakember. Hogy lehet kiválasztani, hogy melyikre van szükség?
Sokan számoltak be arról az elmúlt években, hogy folyton csalódnak az „online marketing cégekben”. Ugyanakkor érdemes feltenni mindig a kérdést, hogy a csalódáshoz nem éppen egy meggondolatlan — vagy nem elég alaposan átgondolt — döntés vezetett-e. Informált döntést hozni nem mindig könnyű, különösen egy olyan területen, amelyik annyira szerteágazó, mint a digitális. Ez a cikk megkísérli felvázolni az alapvető kérdéseket, amelyeket érdemes feltenni, mielőtt ügynökséget vagy szabadúszót keres egy cég.
A stratégia az éves üzleti célokhoz igazítja a „tennivalókat”, és megmutatja, hogy mindez hogyan támogatja a hosszútávú célok megvalósulását.
Világos célok nélkül nem lesz könnyű megtalálni a megfelelő online marketing ügynökséget, vagy marketing szabadúszót. Amikor csak annyi a mondás, hogy „legyünk jelen” a felületeken, az nem igazán tekinthető célnak.
Fontos, hogy azt is megfogalmazzuk, mi a célja a jelenlétnek. Ebből már kirajzolódik, hogy hol érdemes egyáltalán jelen lenni és milyen eszközök, erőforrások segítségével, valamint, hogy a jelenlét milyen konverziókat tesz lehetővé, hogyan fogja egész pontosan támogatni az üzleti célokat, vagy a brandépítést.
A homályos, vagy le nem fektetett céloktól egyenes út vezethet a későbbi félreértésekig, majd a kölcsönös csalódásig.
A stratégia a célokat a büdzséhez igazítja.
Régen lecsengett, vagy talán sosem volt igaz, hogy az online marketing „olcsó”. A 2022-es CMO Survey rámutat, hogy a digitális marketingre csoportosított hányad átlagban az összes marketing büdzsének közel 60%-át teszi ki, és a CMO-k szerint ez a hányad a következő évben is nőni fog.
Persze a digitális marketingre fordított büdzsé attól is függ, hogy mit szeretnénk vele elérni,
milyen messzire mennénk és mennyi idő alatt.
A válaszok ezekre a kérdésekre sokszor azon múlnak, mennyire ismerjük a digitális marketingben rejlő összes lehetőséget, mennyire látjuk át a területet a maga komplexitásában.

Fontos a marketing célokat alaposan átgondolni.
A tapasztalatunk az, hogy relatív kevesen gondolnak bele a helyzet komplexitásába. De miért is kellene, hiszen nem ez a munkájuk. Csak addig probléma, hogy nem értünk valamihez, amíg nem találunk egy olyan szakértőt, vagy szakembert, akiben képesek vagyunk megbízni. A bizalom hatalmas terhet vesz le a vállakról — éppúgy igaz ez az online marketing területén, mint amikor az otthonunk felújítására keresünk kivitelezőt. A rossz tapasztalatokból tanulni kell, és megtalálni azokat az online marketing ügynökségeket, amelyek szakértelmében bízni tudunk.
A stratégia a célokat a realitáshoz igazítja.
Mielőtt online marketing ügynökséget választunk, fontos tisztában lenni a piac méretével, tudatosságával, szereplőkkel, versenytársakkal, nagyságokkal, léptékekkel.
Nemrégiben felkeresett minket egy fintech startup, hogy készítsünk nekik piacralépési stratégiát, amely alapján ki tudják választani, milyen online marketing ügynökségi szolgáltatásokra lesz szükségük. Amikor előzetesen felmértük, hogy mennyibe kerülne a már jól ismert versenytársakkal belátható időn belül felvenni a versenyt, és ezt összevetettük a rendelkezésre álló büdzsével, akkor a szakadék hatalmas volt. Ilyen esetben inkább egy olyan stratégiát készítünk, amely a rendelkezésre álló büdzsé segítségével meg tudja mutatni a termék skálázhatóságát és a piaci lehetőségeket a jövőbeli befektetőknek.
Szintén fontos megjegyezni, hogy a „digitális realitás” nem mindig egyezik azzal, amit „offline” látunk, gondolunk. Vagyis: elképzelhetőek még ma is olyan számottevő bevétellel rendelkező cégek, vagy akár piaci szegmensek, amelyek digitális fejlettsége csekély. Ilyen esetekben érdemes megvizsgálni külön, hogy kifejezetten a digitális térben kik a legfontosabb versenytársak, ők milyen eredményeket mutatnak fel, illetve mennyi idő alatt és milyen eszközökkel érték el azokat.
A stratégia megmutatja, milyen tudású/fókuszú online marketing ügynökségek kellenek a megvalósításhoz.
Egy online marketing ügynökség kollégái, belső struktúrái, referenciái jó esetben mind egyfelé mutatnak: megtudhatod belőle, hogy mely cégeknek, vállalatoknak tudnak a leghatékonyabban segíteni. Ahogy az „online marketing ügynökség” is leginkább egy ernyőszó, amelybe számos fókuszterület tartozhat, úgy az „ügynökségi ügyfél” attribútumai is igen széles skálán mozognak.
Vannak PPC ügynökségek, amelyek kifejezetten nagy webshopokkal szeretnek dolgozni, más — pl. kontentügynökségek — inkább a szolgáltatásszektorban, a kreatív ügynökségek terepe pedig megint más. Pontosan kell tudnod, hogy az üzleti célok teljesüléséhez milyen szakirányú tapasztalatot, tudást kell igénybe venni. Számos cég több ügynökséggel dolgozik együtt, ahol az egyik a kreatívokért vagy a tartalomért, a másik a hirdetési megtérülésekért felel. A stratégia megmutatja, hogy egy adott vállalat vagy cég esetében hogy áll össze az ideális puzzle.
Az online marketing ügynökségeknek is van célcsoportja. A te céged beleillik a képbe?
A minimum költés, a havi menedzsment, vagy egy megvalósítandó projekt ára egy online marketing ügynökség esetében mindig árulkodó. Amikor egy cégvezető, vagy döntéshozó először nyúl ki a cégből segítségért, és szembetalálja magát egy számára borsosnak tűnő menedzsment vagy megvalósítási díjjal, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy talán nem az ő cége az ügynökség célcsoportja. És ha ez így van, akkor jobb is, ha nem lesz együttműködés.
Ha elsőre „borsosnak” érezzük az árat, általában nagyobb elvárásokkal, mélyebb levegővétellel vágunk bele. Ez pedig sokszor türelmetlenséget szül — ami nem kedvez az eredményes, kölcsönös tiszteleten alapuló együttműködésnek.
Ilyenkor érdemes elgondolkodni azon, hogy valóban szükség van-e arra a komplexitásra, vagy online marketing módszerre a céged adott érettségi fázisában, amit az ügynökség nyújtani tud.